Saturday, August 28, 2010

muhasabah

assalamualaikum..same2 la igt sambil mengingatkan..dlm bulan ramadhan yg mulia ini..perbanyakkan ibadah..
disini saye ingin berkongsi ape yg saye dgr dr ceramah di masjid..mungkin tazkirah ini sudah biase kite dgr..tp itulah manusia..SERING ALPA DAN LUPA..kite di bumi sbg khalifah Allah kene saling tolong menolong..kerane bersesuaian dgn sifat manusia iaitu LEMAH~dan sentiase memerlukan pertolongan..

antare intisari yg saye ingin kongsi bersame..ialah..Allah itu Maha Pengampun..dgn kate laen..Allah Maha Penerima taubat..ustaz itu berpesan..walaupun kite dah bnyak buat salah..
tp kite jgn bongkak dan takut utk bertaubat kpd Allah..walau sebesar mn pun..mohonlah taubat kpd Allah..

walaupon kdng2 kite merasekan.."terampunkah dose2 ku ini?"mahukah Allah  mengampunkan dosaku ini?"
jgn sedih dan duka..mengadulah pd Allah..
InsyaAllah~

"Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengan dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu" (QS. At Tahrim: 8).


oleh itu, marilah kite same2 muhasabah diri kite..bertaubatlah kite..kerana setelah tibe waktu yg semua manusia akn dihitung..maka sudah tidak berguna lg..tatkala matahari terbit disebelah barat..maka TERTUTUPLAH PINTU TAUBAT~


"Bertaubatlah kepada Allah SWT dengan Taubat yang semurni-murninya".


wallahua'lam..:D



No comments:

Post a Comment